‘Brede shops’ aan de rand van de stad of de regio gaan deze eeuw de toon zetten. Dat betoogt Avans-docent Reinder H. Koornstra afgelopen vrijdag in een opiniebijdrage in het landelijk dagblad Trouw.
Door schaalvergroting van winkels worden de centra van de steden steeds eenvormiger en dus minder aantrekkelijk, betoogt de docent bij de Academie voor Marketing in Den Bosch. Het gevaar bestaat dat consumenten de binnenstad gaan mijden, die vervolgens ten prooi valt aan leegstand en verloedering.
De oplossing is heel simpel, stelt marketingdocent Koornstra. Voor de dagelijkse boodschappen gaat de consument naar het eigen wijk- of dorpswinkelcentrum en voor het recreatief shoppen zoekt men het stadscentrum op. Voor grote of specialistische aankopen trekt de consument naar de ‘brede shops’ die zijn gesitueerd rond de steden of bij knooppunten van snelwegen. ‘Dat is niet alleen handig, het spaart ook benzine, geeft minder luchtvervuiling en ontlast de parkeerplaatsen in de stad’, betoogt hij in de krant.
Koornstra mengt zich met zijn artikel in een discussie op de opiniepagina van Trouw over de toekomst van winkelcentra. Het is niet de bedoeling, stelt hij, dat er complete winkelcentra worden ontwikkeld die de omliggende winkelcentra beconcurreren. Er dienen themacentra te komen, zoals Alexandrium in Rotterdam of Bataviastad bij Lelystad, waar mensen met specifieke behoeften komen. Bijvoorbeeld voor culinaire fijnproevers.
Maar voor het zover is, moet er nog veel gebeuren, stelt Koornstra vast in het artikel. ‘Als retailers de moed hebben over zichzelf heen te stappen, politici leren om buiten hun eigen kiezerskringetje te denken en planologen zich realiseren dat ze geen handelaren zijn, dan kunnen Nederlanders nog erg lang genieten van hun vaak zo gezellige stadscentra.’ (GR)
Punt. Of had jij nog wat?