Tilburgers winnen Goldbergwedstrijd

De Tilburgse winnaars van de Goldbergmachinewedstrijd hadden gisteren een prima werkende machine die een perfecte cocktail serveerde én ze hielden een goede presentatie. Met hun uitvoering wonnen ze kaartjes voor de kartbaan.

Twee vakjury’s, bestaande uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, en twee publiekjury’s, bestaande uit ouders, bepaalden welke Goldbergmachines van de eerstejaars techniekstudenten het beste werkten. De kwaliteit van de cocktails die de apparaten produceerden werd door een andere jury bepaald. Hierin zat onder andere een Tilburgse cocktailmaker. De presentatie van de machines, die op een ingewikkelde manier iets eenvoudigs uitvoeren, was gisteren in de kunstacademie in Breda.
De Tilburgse groep werd door een vakjury, een publieksjury en de cocktailjury als winnaar uitgeroepen. Met hun ‘Sex and the city’-cocktail wonnen de studenten kaarten voor de kartbaan. Twee Bredase groepen kregen de andere publieks- en vakjuryprijs. Zij kregen een kratje Jupilerbier.

De propedeusestudenten Elektrotechniek, Technische Bedrijfskunde en Mechatronica uit Breda en Tilburg werkten een half jaar aan de Goldbergmachines. In het eerste blok ontwierpen ze de apparaten en in het tweede blok werden ze daadwerkelijk gebouwd. Bij de tussentijdse controle van docenten op 20 december werkten nog lang niet alle machines. Ook tijdens de presentatie gisteren was dit het geval. ‘Dit kwam door het verhuizen van de apparaten naar de kunstacademie. Daar konden ze niet allemaal tegen’, vertelt Liesbeth van Poeijer, docente aan de Academie voor Technologie en Management.
Veel studenten hadden hun best gedaan voor de aankleding van de Goldbergmachines. Zo was één apparaat omgetoverd tot een palmboom en waren de bijhorende studenten uitgedost in Hawaïaanse kledij. In een andere machine was een bakje met rondzwemmende goudvissen verwerkt en nog een andere schoot vuurwerk af als de cocktail klaar was.

De beste machines worden bewaard en gebruikt voor open avonden. Als je dus interesse hebt in een ‘Goldbergcocktail’ zijn deze op 15 februari in Breda en Tilburg te krijgen.
Het maken van de Goldbergmachines is een jaarlijks terugkerend project voor de propedeusestudenten van de Academie voor Technologie en Management. Vorig jaar maakten de studenten theemachines. (MW)