Zelfs Vaticaan verwerpt Intelligent Design

De Intelligent-Designtheorie is niet wetenschappelijk. Daar is zelfs het Vaticaan van overtuigd. Het zou kinderen maar in verwarring brengen om de evolutietheorie en de ID-theorie te onderwijzen alsof ze gelijkwaardig zijn.

Evolutiebioloog Fiorenzo Facchini schreef dit afgelopen week in een artikel in L’Osservatore Romano, de huiskrant van het Vaticaan. Die krant publiceert niets wat tegen de officiële leer van de kerk ingaat.
Het is niet de eerste keer dat de katholieke kerk de evolutietheorie accepteert als wetenschap. De vorige paus, Johannes Paulus II, noemde evolutie ‘meer dan een hypothese’. Afgelopen jaar benadrukte ook de Vaticaan-astronoom George Coyne nog eens dat hij geen bezwaren had tegen de theorie en dat wetenschap en religie elkaar niet bijten.

Maar sinds de verwarring rond de ID-theorie staan daar binnen de katholieke kerk andere overtuigingen tegenover. De Oostenrijkse kardinaal Schönborn denkt bijvoorbeeld dat een ‘plan’ in de schepping daadwerkelijk ‘aantoonbaar’ is.
Facchini vindt daarentegen dat wetenschappers niet moeten doen alsof ze wetenschap bedrijven wanneer ze eigenlijk met religie bezig zijn. Ook de huidige paus, Benedictus XVI, heeft in het verleden gezegd dat evolutietheorie en goddelijke interventie elkaar niet uitsluiten. Het is mogelijk om als wetenschapper de evolutieleer te verdedigen en als katholiek in goddelijke interventie te geloven.

Volgens de ID-theorie zijn er in de natuur complexe mechanismen die – anders dan darwinisten beweren – niet door natuurlijke selectie tot stand kunnen zijn gekomen. Er moet een plan aan ten grondslag liggen. Wetenschapsminister Maria van der Hoeven (CDA) zei vorig jaar dat een discussie over de ID-theorie belangrijk was. Een dergelijke benadering in de biologie goed zou zijn voor de integratie. Moslimjongeren zouden zich dan meer voor school interesseren. (BB/HOP)