Academie voor Deeltijd ‘enkele tonnen’ in het rood

De Academie voor Deeltijd in Breda kampte in 2005 met een tekort van ‘enkele tonnen’. De begroting van 2006 geeft een iets positiever beeld, maar het tekort is nog steeds ‘meer dan drie ton’. Dat zei directeur Jan van Wijk gisteravond in de academieraad.

Van Wijk verklaarde dat onder meer de bezuinigingsronde binnen de hogeschool de academie de das om heeft gedaan. Bovendien weet hij de tekorten aan de afwijkende bekostiging: de deeltijdacademie ontvangt slechts 75 procent van wat de voltijdopleidingen krijgen.
Ook gaf de directeur aan dat de academie hogere kosten heeft omdat de studenten niet doorsnee zijn. ‘Onze studenten hebben vaak een gezin en per definitie werk. Door die privé-situatie hebben de studenten snel een lager tempo dan bij de voltijd het geval is. In een aantal situaties haalt een student het niet binnen de vier jaar.’ Voor die studenten komt de bekostiging zelfs lager uit dan 75 procent, rekent hij voor.
In een brief aan de Raad van Bestuur heeft Van Wijk duidelijkheid gevraagd over de begroting voor 2007. ‘Ik wil duidelijk weten hoe ADT in de toekomst wordt gefinancierd. Ik wil gewoon 100 procent bekostiging. Dan ben ik uit de problemen.’

De Academie voor Deeltijd is niet de enige met problemen. Zo staat de begroting van de Academie voor Gezondheidszorg in Breda onder druk wegens 42 niet-bekostigde studenten.
Studenten die voor de tweede keer bij een zelfde instelling een opleiding volgen, worden niet bekostigd door de overheid. De academie krijgt daarom van de Raad van Bestuur geen budget voor deze studenten. Het kost de academie ongeveer 120.000 euro. Directeur Thieu Schraven heeft in een brief aan de Raad van Bestuur geschreven dat hij dit hoge aantal niet kan accepteren.
Het gaat bij Gezondheidszorg met name om studenten die, nadat ze ooit eerder Sociaal Pedagogische Hulpverlening bij Avans deden, nu de deeltijdstudie Verpleegkunde volgen. (PM/MvH)