Avans praat mee over oprichting expertisecentrum internationale handel

Breda wil een expertisecentrum internationale handel oprichten. Avans Hogeschool gaat daar woensdag tijdens een ‘werkontbijt’ bij de gemeente over meepraten. Daarbij zijn onder meer de directeur van de International School in Breda, Nicole van Emmerik en bestuursvoorzitter Harry Koopman aanwezig.

‘Avans heeft veel expertise in huis door zijn internationale business- en marketingopleidingen. We hebben een goed netwerk in het buitenland en onze docenten hebben veel kennis over internationale handel. Wij willen graag de trekker van dit project worden’, zegt Van Emmerik.
Bij het werkontbijt zijn ook vertegenwoordigers van de twee andere Bredase onderwijsinstellingen aanwezig: de NHTV internationale hogeschool en de Koninklijke Militaire Academie.
Volgens Van Emmerik is het plan om een internationaal handelscentrum op te richten nog in een zeer vroeg stadium. Het is nog niet duidelijk wat de rol van de verschillende instellingen bij het oprichten van een internationaal handelscentrum zal zijn. Woensdag moet er meer duidelijkheid over komen.
De Bredase wethouder André Adank wil meer aandacht schenken aan de internationalisering van de economie, omdat dat volgens hem belangrijk is voor een succesvolle economie in de toekomst. Dat staat in de Economische Impulsnota 2006-2010 van de gemeente Breda.
Ook een actief innovatiebeleid vindt hij belangrijk. De wethouder meent dat goede samenwerking met het onderwijs daarvoor belangrijk is. Hij wil daarom ook een account manager aanstellen, die de banden tussen gemeente en onderwijsinstellingen moet aanhalen. (PM)