Debat over Bossche integratiebeleid

De Turkse Jongeren Vereniging ‘Diyalog’ organiseert donderdag 2 maart een debat over de ‘Multiculturele Samenleving in Den Bosch’. Dan moet onder meer ter sprake komen welke oplossingen lokale bestuurders bedenken voor etnische spanningen.

‘We moeten in dialoog blijven met elkaar’, zegt secretaris Ufuk Kahya, eerstejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch en sinds drie jaar betrokken bij de studentenorganisatie. ‘En ook de goede kanten laten zien.’
Integratie speelt zich vooral af op lokaal niveau, waardoor ook integratiebeleid lokaal georganiseerd en uitgevoerd moet worden, meent Diyalog. Met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen wil de Turkse jongerenvereniging inzicht geven in hoe lokale politieke partijen kwesties uit de multiculturele samenleving vertalen in concreet beleid. Kahya: ‘We vinden het belangrijk dat behalve minderheden ook alle andere partijen weten wat politici willen doen aan de multiculturele samenleving’.

Gemeenteraadsleden van onder meer Leefbaar ‘s-Hertogenbosch & Rosmalen, de PvdA, SP, D’66 en GroenLinks zullen het debat aangaan. Vragen die aan de orde komen: moet de politiek de komende jaren intensiever inzetten op de sociaal-economische positie van migranten van de eerste en tweede generatie? En hoe moet worden omgegaan met etnische spanningen, sociale veiligheid en mogelijke radicalisering van jongeren?
Meedoen aan het debat kan op 2 maart vanaf 19.00 uur in het Sociaal Cultureel Centrum de Helftheuvel in Den Bosch. (MvH)