Debat over duurzame toekomst

Heeft energiebesparing thuis en op school zin? Leerlingen van het Prismacollege in Breda gaan hierover morgen in debat met gemeenteraadsleden. Avans-studenten Roy Koopmans en Mark Snels assisteren tijdens het debat.

De scholieren doen mee aan het project Kies de Toekomst. ‘Het doel van het project is bij middelbare scholieren het besef van duurzame ontwikkeling bevorderen’, zegt Marion Verhoeven van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) in Breda. Zij is via het Platform Duurzaam Breda betrokken bij het project.
Vanaf december hebben de scholieren zich in het onderwerp duurzaamheid verdiept. Ze hebben geleerd wat klimaatverandering is, hoe de gemeente werkt en wat de gemeente én zijzelf kunnen doen aan klimaatverandering. Want met het project wil de organisatie bij de gemeenteraadsverkiezingen aandacht vragen voor de klimaatveranderingen.

Vier stellingen hebben de scholieren voor de Bredase gemeenteraad bedacht: het openbaar vervoer in Breda moet gratis, energiebesparing thuis en op school is een druppel op een gloeiende plaat, de stad Breda draagt geen verantwoordelijkheid voor de armoede in de wereld en jongeren zijn verantwoordelijk voor de toekomst. Jan Adriaansen (CDA), Selcuk Akinci (GroenLinks), Anke van Blerck-Woerdman (VVD), Boy Boer (Leefbaar Breda) en Frans Jackson (PvdA) gaan er morgen op in. Cabaretière Karin Bruers, bekend van ‘het bènkske’, leidt de discussie.

Ook worden morgen de resultaten bekend gemaakt van de ‘Kies de Toekomst’- enquêtes die de scholieren hebben afgenomen. Als afsluiting treedt improvisatiegroep Geen Kunst op.
Het landelijke project Kies de Toekomst is een initiatief van Jongeren Milieu Actief, de Nationale Jeugdraad en het COS (Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking). Het debat begint morgen om 14.30 uur in het Prismacollege. (MvH)