Discussiemiddag moet meisjes enthousiast maken voor techniek

Om meer meisjes enthousiast te maken voor een opleiding in de techniek organiseert de Academie voor Technologie en Management (ATM) in samenwerking met het bedrijfsleven op vrijdag 17 maart een bijeenkomst voor ‘TECgirls’ in Breda.

De middag is bedoeld voor huidige studentes van de technische academies en meisjes die op open dagen van Avans hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in een techniekopleiding.
‘Rolmodel’ Grace Boldewijn, directeur van ingenieursbureau Bocari en oud-student Chemische Technologie in Breda, verzorgt de inleiding. Daarna discussiëren de huidige en aankomende studentes met elkaar aan de hand van stellingen. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen zijn het beslisproces bij meisjes, manieren om de opleidingen aantrekkelijker te maken en het opzetten van een platform voor de ‘TECgirls’.
Na de pauze worden de reacties op de stellingen besproken. Die moeten uiteindelijk aanbevelingen opleveren voor het management van de technische academies over het aantrekkelijk maken van technische opleidingen voor meisjes.
Onderzocht wordt waarom de huidige studentes voor een technische opleiding hebben gekozen en waarom meisjes in het voortgezet onderwijs vaak niet voor de techniek kiezen. Het bedrijfsleven investeert veel in het aantrekkelijk maken van technische beroepen voor vrouwen. Ook heeft het ministerie van Economische Zaken jarenlang projecten uitgevoerd in het kader van het ‘Aktieplan Vrouwen en Techniek’ om de instroom van vrouwen in technische opleidingen en beroepen te vergroten.
Meisjes die de middag bezoeken en op de website www.tecgirls.nl de uitgebreide enquête invullen, maken kans op een reis naar Suriname. (SW)