Terug naar overzicht

Docenten trainen met behulp van dvd

‘Het was leuk, leerzaam en soms schokkend om jezelf terug te zien.’ Docenten Jack van Schijndel en Liesbeth Nuyens van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda hebben het over de dvd over assessment, waaraan ze meewerkten. Eerstejaarsstudenten worden daarop aan de tand gevoeld over hun proftaak.

De dvd is gemaakt door het Leer- en Innovatiecentrum om docenten van andere opleidingen te inspireren. Met de dvd over assessment hoopte Greta de Wit, beleidsmedewerker van het Leer- en Innovatiecentrum, een praktijksituatie te schetsen die gebruikt kan worden om assessoren te trainen. Dat is deels gelukt, zegt ze. ‘De dvd geeft goed aan waar de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu staat met toetsing. Maar als ik eerlijk ben, is het geen best practice (schoolvoorbeeld uit de praktijk, red.) van een criteriumgericht interview.’
Ze doelt op het feit dat in het interview niet duidelijk gebruik wordt gemaakt van de STAR-methodiek. Ook is een van de interviews nog erg gericht op kennisvragen, terwijl de assessor juist een goed beeld moet krijgen van het proces.
Van Schijndel en Nuyens zeggen dat de dvd een reëel beeld geeft van hoe het nu gaat. ‘Het is voor ons dan ook een leerobject om te kijken wat anders en beter kan gaan.’ Ze benadrukken dat het een momentopname was zonder ingestuurd gedrag. ‘We kwamen zo uit een andere lessituatie en begonnen blanco aan de opnamen. Het resultaat is volgens ons wel naturel.’

In februari gaat De Wit met de dvd op pad. Ze geeft dan trainingen aan docenten van de Juridische Hogeschool die voor het eerst een assessment gaan uitvoeren. Ook starten dan de opnamen van een tweede film bij Bedrijfseconomie duaal in Breda. ‘Dat moet wel nadrukkelijk een best practise worden. Dan kunnen we er ook meer mee; we kunnen de dvd bijvoorbeeld gebruiken als voorlichtingsmateriaal voor aankomende studenten. En we kunnen delen ervan op Blackboard zetten zodat studenten zich goed kunnen voorbereiden op een assessment.’
Van Schijndel en Nuyens kijken uit naar een dvd vanuit een andere academie: ‘We zijn er erg voor dat assessments worden opgenomen van meerdere assessoren en studenten zodat het beeld niet te veel aan een dvd wordt opgehangen.’ (MvH)

Zie ook Punt nr. 10, vandaag in de bakken.

Meer lezen?