Erasmus Universiteit verbiedt pet en boerka

Studenten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam mogen binnenkort geen baseballpet meer dragen tijdens een tentamen. Soms plegen zij namelijk fraude door aantekeningen te verstoppen onder hun klep.

De universiteit wil haar kledingvoorschriften aanscherpen naar aanleiding van enkele fraudegevallen, zegt een woordvoerder. Kledingstukken die het gezicht of de ogen bedekken, worden verboden. Het moet altijd mogelijk zijn om studenten te identificeren, vindt het college van bestuur, vooral als ze tentamen doen of lessen volgen. Als de universiteitsraad het voorstel goedkeurt, zijn petten binnenkort verboden. Ook boerka’s zullen onder het verbod vallen.
In het Erasmus Medisch Centrum gold al een kledingvoorschrift voor studenten die co-schappen lopen. Aan andere universiteiten gelden ook kledingvoorschriften. Aan de VU bijvoorbeeld is de boerka verboden en wordt de naveltrui ontraden. (BB/HOP)