Filmtentoonstelling voor tienjarig bestaan Post St. Joost

Een kale witte muur waarbij nauwelijks iets gebeurt en een reeks gezichten van mensen die een ballon kapot laten springen. Dit zijn twee van de films die te zien zijn in het kader van het tienjarige bestaan van Post St. Joost. De tentoonstelling ervan is in de Urban Espresso Bar in Rotterdam.

In totaal worden achter elkaar tien films getoond die gemaakt zijn door studenten die in de tien jaar tijd aan de kunstopleiding gestudeerd hebben. De langste duurt ongeveer tien minuten, de kortste slechts dertig seconden.
De filmpjes zijn speciaal voor het tienjarige bestaan van de opleiding gemaakt. De kunstenaars zijn bijna allemaal inmiddels afgestudeerde studenten van Post St. Joost. Alleen Ilke de Vries studeert momenteel nog aan de opleiding.
De Vries maakte het twee minuten durende filmpje ‘Reactions’ waarin ze gezichten van verschillende mensen filmde. Ze gaf hen een ballon die ze kapot moesten drukken. De gezichtsuitdrukkingen die daarop volgen, worden in slowmotion getoond. In een ander filmpje ‘Invincible desire’ wordt slechts een witte muur getoond waar af en toe wat rook en gruis vanaf komt. Volgens Bas van de Hurk, docent aan de opleiding, roept de film het gevoel op van de aanslagen van 11 september.

De tentoonstelling opent op dinsdag 14 februari om 15.30 uur en eindigt op 12 maart. De toegang is gratis. De dvd met de films kan vanaf 14 februari gekocht worden bij de kunstacademie of de tentoonstelling en kan besteld worden via www.poststjoost.nl. (MW)