Fors tekort bij Sociale Studies

Bij de Academie voor Sociale Studies dreigt een tekort van 182.000 euro op de begroting van 2006. De directie komt medio maart met maatregelen om dit tegen te gaan.

Dat heeft de directie vanmiddag bekendgemaakt tijdens de vergadering van de academieraad. Het tekort wordt veroorzaakt doordat de hogeschool met ingang van dit kalenderjaar geen vergoeding meer geeft aan de academies voor vervanging bij ziekte. Tevens stopt de Raad van Bestuur dit jaar met de financiering van het Plan Maatwerk, waarmee enkele moeilijk plaatsbare werknemers aan een baan buiten de academie worden geholpen.

Volgens directeur Paul Appel zijn aanvullende maatregelen nodig om de begroting op orde te krijgen. ‘We kunnen dit niet dekken uit de reguliere middelen of projectfinanciering.’ Uitgangspunt is dat bezuinigingen niet dit studiejaar maar de tweede helft van 2006 ingaan.

Verder is de directie met de Raad van Bestuur in gesprek of de aan te trekken interim-manager, die nu op de begroting van de academie drukt, door de hogeschool kan worden betaald. ‘De rest moeten we binnen de begroting vinden; daar is de Raad van Bestuur heel duidelijk in’, zei Appel. (GR)