Fysiotherapie gaat wetenschap in

Soms is een therapie helemaal niet heilzaam. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Toch wordt die behandelwijze in het huidige curriculum nog steeds gedoceerd aan de studenten. Om dat in de toekomst te voorkomen is de opleiding Fysiotherapie in Breda een wetenschapsbureau gestart.

Nu bereikt veel wetenschappelijke informatie het onderwijs niet, stelt Jeroen Borghouts, docent Fysiotherapie en een van de initiatiefnemers van het bureau. Door bewust op zoek te gaan naar die informatie, en die te gebruiken in het onderwijs, willen de medewerkers het curriculum verbeteren.
Een eerste succesje is al geboekt. Binnen de opleiding krijgen studenten onderwijs in de verschillende stroomvormen die een fysiotherapeut kan gebruiken om pijn te verzachten. Na het raadplegen van verschillende wetenschappelijke artikelen en rapporten bleek dat sommige stroomstormen helemaal niet werkten. Die hoef je dus ook niet aan te leren, meent Borghouts.
Behalve het gebruik maken van de wetenschap om een kwalitatief hoogstaande opleiding neer te zetten, wil het wetenschapsbureau een bijdrage leveren aan de externe ontwikkeling van de fysiotherapie. (MvH)