Kunst voor nieuwbouw

Drie docenten en drie oud-studenten van de kunstacademie in Breda en Den Bosch zijn uitgenodigd een schetsontwerp te maken voor een kunstwerk voor de nieuwbouw in Breda en Tilburg. De twee beste mogen hun ontwerp uitvoeren.

De docenten Iris Bouwmeester, Ruud Dijkers en Herman Lamers zijn gevraagd voor een schetsontwerp voor het kunstwerk in Breda. Vanwege de enorme glaswand moet het drietal rekening houden met binnen en buiten, zegt Ad van Rosmalen, studieleider Beeldende Kunst en lid van de commissie die straks de werken gaat beoordelen. Het is aan de kunstenaar of er een kunstwerk buiten of binnen komt.
De oud-studenten Simon Kentgens, Helmut Smit en Phoebe Maas die een schetsontwerp maken voor de nieuwbouw in Tilburg, zijn afgestudeerd tussen 2000 en 2005. In hun ontwerp moeten ze rekening houden met de vide. ‘In deze ruimte moet er een moment zijn waarop bezoekers stil staan om het gebouw te ervaren’, zegt Van Rosmalen.
De kunstenaars worden begeleid door Nieuwe Brabantse Kunst Stichting (NBKS). Eind april worden de schetsen beoordeeld door de commissie die onder andere bestaat uit Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur, architect Jan Hoogstad, kunstdocenten Margriet Kemper en Ad van Rosmalen. (CB)