‘Het primaat van de zichtbaarheid’ heet het boek van Camiel van Winkel, lector beeldende kunst aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost. Het boek wordt vanavond gepresenteerd in het Stedelijk Museum Centraal Station in Amsterdam.
Thema in ‘Het primaat van de zichtbaarheid’ is de positie van de beeldende kunst en vormgeving in de visuele cultuur. Kunsthistoricus en publicist Van Winkel behandelt dit onderwerp door bespiegelingen over onder andere supermodel Kate Moss, de Amerikaanse kunstenares Cindy Sherman en grafisch vormgever Wim Crouwel.
Tijdens de presentatie gaat hij in debat met kunstcriticus en universitair docent kunstgeschiedenis Sven Lütticken, die deze avond de essaybundel ‘Geheime publiciteit’ ten doop houdt. Ook moderator Hans Maarten van den Brink van het Rotterdamse museum Witte de With mengt zich in de discussie.
Lector Camiel van Winkel was van 1995 tot 2000 redacteur bij het architectuurtijdschrift Archis en van 2000 tot 2004 redacteur van het Vlaams-Nederlandse kunsttijdschrift De Witte Raaf.
Het boek is voor 12,20 euro te koop bij de kunstacademie in Breda (winkel) en Den Bosch (servicebalie). (GR)
Punt. Of had jij nog wat?