Meer jongeren op kieslijsten, ook van Avans

Er staan veel meer jongeren op de kieslijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart dan de vorige keer, meldde de Volkrant gisteren. Ook van Avans staan verschillende studenten op kieslijsten.

Betere en goedkopere huisvesting, ruimere openingstijden van de horeca en meer stageplekken voor jongeren. Dat zijn de belangrijkste onderwerpen die de jongeren in de partijen bezighouden.
Richard Blankenstein, derdejaars Management, Economie en Recht in Breda, vindt bijvoorbeeld dat ruimere openingstijden nodig zijn om van Breda een echte studentenstad te maken. ‘Dan zorg je ervoor dat scholieren niet naar leukere studentensteden als Utrecht vertrekken.’ Blankenstein staat dertiende op de lijst van de PvdA.
‘Er zijn nog te weinig kamers en ze zijn vaak nog te duur’, stelt Erwin Beerens, derdejaars Chemie in Breda en elfde op de lijst van Groen Links.
In Den Bosch wil de tweedejaarsstudent Bestuurskunde Femke Wittebol, achttiende op de lijst van de PvdA, onder meer de discriminatie in het uitgaansleven aanpakken. ‘Het moet mogelijk worden dat vergunningen van uitgaansgelegenheden worden ingetrokken als blijkt dat ze allochtonen worden gediscrimineerd’, vindt ze.

In de nieuwe papieren Punt, die vandaag in de bakken ligt, staat een artikel over Avans-studenten die aan de verkiezingen meedoen (pagina 18). (PM)