Nederlanders ‘beste delegatie’ bij VN-rollenspel

De studentenclub ‘United Netherlands’ trainde hard, deed mee aan een grote VN-simulatie en zag alle inspanningen beloond. Tijdens de Harvard National Model United Nations is de groep uitgeroepen tot beste internationale delegatie.

De VN-simulatie van Harvard is een rollenspel waarbij studenten een aantal dagen een land vertegenwoordigen in een VN-commissie. Jaarlijks doen 2500 studenten uit de hele wereld eraan mee. De studenten uit Utrecht, Tilburg, Leiden en Nijmegen vertegenwoordigden Noord-Korea en Zuid-Afrika. Er zaten OOK een paar studenten van buitenlandse universiteiten in de delegatie. Het resultaat: in acht commissies scoorde de groep onderscheidingen, van honourable mention tot best delegate.

United Netherlands is een interuniversitaire organisatie waarin studenten trainen in vaardigheden die voor diplomatie van belang zijn, zoals conflicthantering en argumentatie. De delegatie nam het rollenspel uiterst serieus: de Radboud Universiteit gaf een speciale cursus en de club belegde een trainingskamp in New York.

Christiaan Schakel (vierdejaars bestuurskunde in Leiden) vertegenwoordigde Noord-Korea in een historisch forum: zijn commissie vergaderde zogenaamd een week na de verwoestende tsunami. Hij was de beste afgevaardigde vanwege zijn nadruk op de beperkingen van de commissie. Schakel: ‘Na een dag vergaderen lagen er al een heleboel plannen voor lokale hulpverlening. Daar was onze commissie helemaal niet voor bedoeld. We konden volgens mij beter een coördinerende rol kiezen.’

De eerste prijs ging overigens naar de studenten van Yale. Zoals de oscar voor de beste film bijna nooit naar een buitenlandse film gaat, zo zijn ook in dit geval de Amerikanen wederom de besten. Overigens is het overgrote deel van de deelnemers Amerikaans.(BB/HOP)