Prijzenoorlog tussen boekhandels losgebarsten

De concurrentiestrijd tussen InterE en Gianotten is in volle gang. Boekhandel Gianotten gaat studenten in navolging van distributeur InterE straks ook vijf procent korting aanbieden.

Studenten moeten dan conform de wet op de vaste boekenprijs een verklaring invullen dat ze ingeschreven staan bij Avans. Gianotten reageert hiermee op de aankondiging in hogeschoolkrant Punt dat boekendistributeur InterE, die voor Avans-studenten studiemateriaal levert, de prijzen verlaagt.
‘De prijsverlaging die InterE onlangs afkondigde is geen kunst, want het afgelopen jaar heeft het bedrijf de prijzen juist verhoogd’, schampert manager Paul Loots van Gianotten. ‘Daarmee zijn ze in overtreding op de wet op de vaste boekenprijs.’
Hans de Bruin, accountmanager bij InterE, bestrijdt een gestructureerde verhoging van de prijzen. In de aanloop naar de wet op de vaste boekenprijs, die 1 januari 2005 is ingegaan, was er wellicht hier en daar wat onduidelijkheid. Hierdoor zijn sommige prijzen verhoogd, ‘maar dat was minder dan een euro’, zegt hij.

InterE heeft recentelijk met Avans een regeling getroffen die het mogelijk maakt boeken met vijf procent korting aan te bieden. Het bedrijf moet bij de hogeschool checken of studenten daadwerkelijk staan ingeschreven.
Boekhandel Gianotten was sinds jaar en dag huisleverancier van studiemateriaal voor bijna alle opleidingen van de hogeschoolvestigingen in Breda en Tilburg. Begin vorig jaar is Gianotten aan de kant gezet en werd InterE, dat studenten in Den Bosch al langer van boeken en readers voorzag, de distributeur voor alle drie de locaties.

Nu probeert Gianotten weer een voet tussen de deur te krijgen en zijn er gesprekken met Avans. ‘De inzet is om weer te komen tot levering van boeken aan studenten van alle opleidingen van Avans. Inclusief readers. Ik denk dat wij dat kunnen. Een voordeel is bijvoorbeeld dat wij in alle vestigingsplaatsen boekhandels hebben waar studenten boeken kunnen afhalen’, zegt Loots. (GR)