SPH Leeuwarden alsnog geaccrediteerd

De vorig jaar afgekeurde opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) van de Christelijke Hogeschool Nederland, heeft in de herkansing alsnog het groene licht gekregen en haar voortbestaan veiliggesteld.

In mei 2005 besloot accreditatieorganisatie NVAO de SPH-opleiding in Leeuwarden geen accreditatie te verlenen. Op de punten ‘beoordeling en toetsing’, ‘relatie tussen inhoud en doelstelling’ en ‘gerealiseerd niveau’ voldeed SPH niet aan de norm, stelde de NVAO op grond van eigen onderzoek vast.
De hogeschool liet het er niet bij zitten en zette een verbetertraject in gang. Dat leidde in september tot de invoering van een nieuw curriculum. De deskundigen die de opleiding dit najaar visiteerden, waren positief over de verbeteringen en de NVAO denkt er nu ook zo over.
Voorzitter Karl Dittrich is tevreden met de inspanningen van de CHN: ‘Het proces dat de opleiding SPH heeft doorlopen, geldt als een schoolvoorbeeld van wat de NVAO met zijn waarschuwing wil bereiken. Door regelmatige toetsing en verbetering houden we het niveau van het Nederlandse hoger onderwijs kwalitatief hoog.’ (HC/HOP)