Studenten buigen zich over paniek door vogelgriep

Hoe voorkom je dat onder de bevolking paniek uitbreekt als de voor mensen dodelijke vogelgriep Nederland bereikt? Over dit vraagstuk buigen zich derdejaarsstudenten Integrale Veiligheid in Den Bosch.

Een actueel thema want nu de vogelgriep ook Nederland lijkt te gaan bereiken, is het niet onmogelijk dat door mutatie een voor mensen dodelijke variant ontstaat en een pandemie kan uitbreken. Een van de scenario’s kan zijn dat er niet voldoende vaccins beschikbaar blijken te zijn.
Aan studenten Integrale Veiligheid de taak ervoor te zorgen dat er geen paniek onder de bevolking uitbreekt. Hoe zorg je ervoor dat mensen die een vaccin willen, geen ziekenhuizen gaan plunderen? De studenten moeten een fictieve beleidsnotitie schrijven over hoe in de eigen regio maatschappelijk draagvlak moet worden gecreëerd voor de noodzakelijk maatregelen.
Maandag 27 maart moeten de notities gereed zijn. Hopelijk is dat op tijd. (CB)