Studenten hebben meer vertrouwen in de arbeidsmarkt

Laatstejaars studenten zijn een stuk optimistischer over hun positie op de arbeidsmarkt dan de lichting van vorig jaar. 40 Procent ziet de toekomst zonnig in, tegen slechts 18 procent vorig jaar.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van carrièreblad Intermediair en headhunter Ebbinge.
Hogeschoolstudenten blijken iets voorzichtiger dan academici. Van de eerste groep is 33 procent positief gestemd, bij de WO’ers gaat het al om 43 procent. Nog slechts 18 procent van de 2800 schriftelijk geënquêteerde studenten ziet de eerste stap op de arbeidsmarkt niet zitten.
De verwachtingen ten aanzien van het startsalaris zijn ten opzichte van vorig jaar nauwelijks veranderd. Universitaire studenten denken jaarlijks ongeveer 29.000 euro bruto te gaan verdienen, hbo’ers schatten hun inkomen op ruim 25.000 euro.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de studentenmobiliteit tussen de bachelor- en de masterfase toeneemt. Meer dan 13 procent van de wo-studenten stapt voor de masteropleiding over naar een andere instelling. Dat is 5 procent meer dan het jaar ervoor. Meer dan 40 procent van de ondervraagden overweegt de studie deels in het buitenland te volgen. (TdO/HOP)