Studentenfeest voor het Monument Tegen Zinloos Geweld

Tilburgse studentenverenigingen dragen hun steentje bij aan het Monument Tegen Zinloos Geweld. Eind maart organiseren zij een groot studentenfeest waarvan de opbrengst naar het monument gaat.

Het feest moet zeshonderd deelnemers trekken. ‘We zijn in gesprek met enkele grote horecazaken waar we het feest kunnen houden. De beslissing over de precieze dag valt binnenkort’, vertelt Joep de Caluwé, bestuurslid van studentenvereniging Plato in het Brabants Dagblad.
Het gemeentebestuur van Tilburg heeft besloten een monument tegen zinloos geweld op te richten, omdat de stad de afgelopen tien jaar enkele dodelijke slachtoffers van zinloos geweld heeft gehad. Het is bedoeld als signaal tegen zinloos geweld en als plek waar nabestaanden van slachtoffers naartoe kunnen gaan. Het monument, dat bij de Heikese Kerk komt te staan, is een bronzen kabinetskast waar mensen een gedenkteken in kunnen leggen.
Het Tilburgse stadsbestuur maakte gisteren bekend dat 40.000 euro op giro 70700 is gestort. In totaal moet er 75.000 euro voor het monument van de bevolking komen, de gemeente draagt 35.000 euro bij.
De Caluwé vindt het vanzelfsprekend dat studenten een bijdrage geven aan het monument. ‘Tilburg telt 22.000 studenten en regelmatig hoor je verhalen over mensen die tijdens het uitgaan een tik krijgen. Deze actie verdient onze steun.’

De jongerenambassadeurs van Tilburg hebben een benefietconcert georganiseerd om geld in te zamelen voor het monument. In 013 treden onder andere Lange Frans & Baas B op. Avansstudenten Nihan Iskenderkaptanoglu en Dennis van Nieuwenhuijzen zijn lid van de jongerenambassadeurs. Het concert is op zondag 19 februari van 15.00 uur tot 23.00 uur.
Kijk voor meer informatie op www.tilburgerstegenzinloosgeweld.nl . (MW)