Studiekeuzewebsite nog in de kinderschoenen

De gisteren officieel gelanceerde website www.studiekeuze123.nl is volgens de kenners vooral ‘een goed begin’. Ze willen meer ‘objectieve data’, maar ook uitgebreidere zoekfuncties. En als het even kan ook in het Engels.

Staatssecretaris Rutte opende de website tijdens een internationaal symposium over ranking in het hoger onderwijs aan de Universiteit Leiden. Het ontbreken van een internationale vergelijkingsmogelijkheid was de voor de hand liggende kritiek van het deskundige publiek. De site – al sinds begin dit jaar online – is ook volgens staatssecretaris Rutte nog op vele fronten voor verbetering vatbaar. ‘De lancering van de site is het einde van het begin’, aldus de bewindsman.
Vice-voorzitter Te Beest van de Universiteit Leiden liet weten graag bereid te zijn de door Rutte eerder gewenste aanvullende data over onderwijskwaliteit te leveren, zodat studiekiezers niet alleen op studentenoordelen hoeven af te gaan. Te Beest betreurde het dat de nieuwe site geen gebruik maakt van de oordelen van visitatiecommissies, maar liet in het midden hoe dat zou moeten nu opleidingen door accreditatieorganisatie NVAO alleen op hun basiskwaliteit worden gekeurd.
De bijeenkomst waar de site werd gelanceerd, ging over (internationale) instellingenrankings en hoe daarmee om te gaan. De studiekeuzesite vergelijkt echter hoofdzakelijk opleidingen. (TdO/HOP)