TU Eindhoven en Fontys beginnen instituut voor onderwijsinnovatie

De Technische Universiteit Eindhoven en Fontys Hogescholen gaan een gezamenlijk instituut oprichten dat zich concentreert op lerarenopleidingen, onderwijsonderzoek en onderwijsinnovatie. Directeur wordt hoogleraar Wim Jochems, die overkomt van de Open Universiteit.

Jochems is verantwoordelijk voor de ontwikkeling het nieuwe instituut. Het is de bedoeling dat vanuit het kenniscentrum een wetenschappelijke master in science education wordt opgezet, zoals dat is afgesproken binnen het 3TU-verband (samenwerkingsverband van de drie technische universiteiten in Nederland). Verder richt het instituut zich vooral op de innovatie bij onderwijsinstellingen in Zuid-Nederland. Fontys en de TU Eindhoven gelden als gelijkwaardige partners.
Tot 1 mei is Jochems actief als hoogleraar-directeur van het onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit. Daarnaast is hij onder meer voorzitter voor de vereniging voor onderwijsresearch. Hij heeft meer dan honderd wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan. (TdO/HOP)