Wél Associate Degree in Brabant

De NHTV Internationale Hogeschool in Breda mag in september 2006 starten met een Associate Degree (AD) gericht op toerisme. Punt meldde eerder dat er onder de rivieren niet één aanvraag voor een AD was goedgekeurd, dat klopte niet.

Alle aanvragen voor het starten van een AD van Avans Hogeschool zijn afgewezen, tot grote teleurstelling van de betrokken academies. Avans had 19 voorstellen voor zo’n tweejarige hbo-opleiding, die in samenwerking met het werkveld wordt gemaakt, ingediend. De Nederlands Vlaams Accreditatie Organisatie (NVAO) beoordeelt of de projectvoorstellen aan de voorwaarden voldoen.
De aanvragen van Avans werden om twee redenen afgewezen. Een aantal was ‘niet ontvankelijk’ omdat de opleiding waar ze bijhoren nog niet geaccrediteerd is en van de andere was volgens de NVAO niet duidelijk wat de inbreng van het werkveld is.
Avans is overigens geen uitzondering. Heel veel voorstellen van hogescholen zijn niet goedgekeurd. Van de 77 aanvragen zijn negen bekostigde Associate Degrees goedgekeurd. Meer hierover is te lezen op de website www.nvao.nl.
Avans gaat het voor schooljaar 2007/2008 opnieuw proberen. (PM)