Frankrijk maakt zich op voor massaprotest

Studenten en scholieren in Frankrijk protesteren vanmiddag massaal tegen het ‘Contrat Première Embauche'(CPE), de door de regering aangekondigde maatregel waardoor jeugdige werknemers geen ontslagbescherming meer hebben. De studenten- en scholierenorganisaties rekenen op honderdduizenden demonstranten.
In Parijs gaat om 14.00 uur een demonstratie vanaf Place d’Italie naar Sèvres-Babylone. Rond hetzelfde tijdstip vertrekken overal in Frankrijk studentendemonstraties tegen het CPE. In enkele plaatsen, waaronder Marseilles, Perpignan en Rennes zijn momenteel al demonstraties gaande.

De afgelopen dagen heeft het studentenprotest zich verder uitgebreid. Volgens de nationale studentenorganmisatie UNEF zijn nu aan 64 van de 84 Franse universiteiten studentenstakingen gaande. Vandaag werden vijf nieuwe ‘actie-universiteiten’ in Besançon, Bordeaux, Montpellier, Toulouse et Toulon.
aan de lijst toegevoegd. De Sorbonne in Parijs, die afgelopen zaterdag door de oproerpolitie werd ontruimd, is nog steeds gesloten.
Steeds meer middelbare scholen sluiten zich aan. Tientallen ‘lycées’ in Parijs liggen plat. Op dit moment (12 uur) begint een manifestatie van middelbare scholieren in Parijs-Oost op het Place de la Nation. (FG)

(Volg de ontwikkelingen via de actuele link ‘Studentenverzet in Frankrijk.)