Hooggerechtshof VS: ‘Leger mag ronselen op universiteit’

Amerikaanse universiteiten die militaire ronselaars de toegang weigeren kunnen hun overheidsbekostiging kwijtraken. Dat staat in een uitspraak van het Amerikaanse hooggerechtshof.
Vooral Amerikaanse rechtenfaculteiten hadden bezwaar tegen de bezoekjes van de ronselaars. Het leger discrimineert homoseksuelen, vinden zij, en daarom weigerden zij de vertegenwoordigers van het leger toegang te verlenen. Het Amerikaanse Congres nam prompt een amendement aan dat ervoor moet zorgen dat halsstarrige universiteiten hun overheidssubsidie kwijtraken.

Een grote groep universiteiten bond meteen in; er stond veel geld op het spel. Maar een kleine groep law schools verenigde zich in het Forum for Academic and Institutional Rights (FAIR). Dit forum procedeerde door tot het Supreme Court en deed een beroep op de vrijheid van meningsuiting.
Tevergeefs. Het hooggerechtshof oordeelde dat de universiteiten niet de mond wordt gesnoerd. Ze mogen zeggen wat ze willen, maar moeten de ronselaars wel toegang verlenen tot hun universiteit. (BB/HOP)