Kunst staat voorop bij mobiele bar

Kunststudenten in Den Bosch willen meer over kunst praten. Daarom richtten ze ‘Bart’ op. Een mobiele bar die wekelijks in de hal van de kunstacademie staat.

Gisteravond was de bar op wieltjes in de hal van de kunstacademie voor het eerst in bedrijf. Een paar studenten hingen aan de bar en dronken wat uit kartonnen bekertjes. Vanuit de kantine boven galmt er harde muziek, want daar is de bar ook elke donderdagavond geopend. ‘Het is absoluut niet onze bedoeling om de concurrentie aan te gaan’, zegt Eveline Nagtegaal, vierdejaarsstudent Beeldende Kunst en een van de initiatiefnemers van ‘Bart’.

Waarom dan een nieuwe bar als er al een is? ‘Bij Bart staat de kunst voorop en niet de drank’, zegt Eveline. ‘Beoordelingen en werkbesprekingen vinden allemaal individueel plaats. Gelegenheid om elkaars werk te bekijken is er bijna niet.’ Studenten worden dan ook wekelijks uitgenodigd om hun werk in de hal te tentoonstellen. Ook is het de bedoeling dat er kunstenaars worden uitgenodigd en lezingen worden gegeven.

Of de studenten toestemming krijgen voor hun initiatief is nog niet zeker. De directie overlegt daar maandag over. (CB)