Mogelijk 400 arrestaties in Wit-Rusland

Volgens Amnesty International Londen zijn er sinds de verkiezingen in Wit-Rusland ten minste 128 demonstranten opgepakt, maar mogelijk al 400. Onder hen de studentenactiviste Tatsiana Khoma, die voor tien dagen is vastgezet.

De 21-jarige economiestudente Khoma is bestuurslid van ESIB, de Europese vereniging van studentenbonden. Ze kwam dit najaar in het nieuws toen ze door haar universiteit geschorst werd nadat ze zonder toestemming naar Frankrijk was gereisd voor een ESIB-vergadering.
Koen Geven, lid van ESIB en voormalig LSVb-bestuurder, meldt dat Khoma dinsdagnacht is gearresteerd. ‘Ze had gedemonstreerd op het Oktoberplein in Minsk en liep samen met twee vrienden terug naar huis. Ze werden gevolgd door de politie, opgepakt en meteen veroordeeld tot tien dagen cel.’ Of de politie het speciaal op Khoma had voorzien, is niet duidelijk. ‘Ze arresteren iedereen die op weg is naar het Oktoberplein of er vandaan komt. Zo proberen ze het aantal demonstranten zo klein mogelijk te houden’, aldus Geven.
De ESIB (www.esib.org) roept de Europese regeringen op te protesteren tegen de gang van zaken en sancties af te kondigen tegen overheidsdienaren die de mensenrechten schenden. (HC/HOP)