Niko Roorda presenteert boek over duurzame ontwikkeling

Avans-medewerker Niko Roorda overhandigt woensdag 12 april het eerste exemplaar van zijn ‘Basisboek duurzame ontwikkeling’ aan Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-Raad. Dit gebeurt tijdens een bijeenkomst aan Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.

Tijdens de introductiebijeenkomst van het leerboek zullen verschillende sprekers optreden, waaronder de voorzitter van de HBO-Raad en directeur Stephen de Valk van uitgeverij Wolters-Noordhoff, waar het boek is gepubliceerd. Ook wordt tijdens een workshop een opdracht uit het boek behandeld.

Het ‘Basisboek duurzame ontwikkeling’ is bedoeld voor hbo-studenten uit alle disciplines in Nederland en Vlaanderen. Het bevat veel praktijkvoorbeelden. Studenten kunnen met het boek zelfstandig aan het werk. Door middel van tussenopdrachten kunnen zij nagaan of ze de stof beheersen.
Aan de orde komen onder andere roofbouw, natuur en milieu, de economische gemeenschap van West-Afrikaanse staten en verschillende groeimodellen. Het boek wordt ondersteund door een website.

Schrijver Niko Roorda stond begin jaren negentig aan de wieg van de opleiding Milieugerichte Materiaaltechnologie en was hiervan enige tijd hoofd. Hierna ontwierp hij het project Cirrus, dat duurzame ontwikkeling moest integreren in de technische opleidingen in Tilburg en Breda. Sinds 2000 is hij gedetacheerd bij de Stichting Duurzaam Hoger Onderwijs (DHO). (GR)

Zie: www.duurzaam.wolters.nl