Platform verzamelt 400 fietsen voor Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika krijgen 400 mensen binnenkort een ‘nieuwe’ fiets. Platform Duurzaam Breda, waar een Avansdocent bij betrokken is, zamelde de fietsen in.

Mensen konden afgelopen zaterdag hun gebruikte fietsen inleveren. De Nederlandse Spoorwegen leverde ook een bijdrage door fietsen, die zijn verzameld tijdens opruimacties rond het station, te brengen.
De fietsen worden gedemonteerd en verscheept naar Zuid-Afrika. Dat kost 10 euro per fiets, zei Piet Brosens van het platform gisteren in BN/De Stem. In Zuid-Afrika is een grote behoefte aan fietsen, aldus het platform. Mensen moeten er vaak kilometers lopen om op school of op het werk te komen.
Platform Duurzaam Breda bestaat uit vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Het platform geeft gevraagd en ongevraagd advies over het gemeentelijke beleid op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast ondersteunt het platform met subsidie lokale activiteiten die met duurzaamheid hebben te maken. Daarvoor is jaarlijks circa 20.000 euro subsidie beschikbaar. ‘Fietsen voor Afrika’ is één van de projecten die het platform ondersteunt. Een ander voorbeeld is het plaatsen van lichtmasten op zonne-energie en een project over duurzame energie in de bibliotheek van Breda.
Van Avans Hogeschool zit Marion Verhoeven in het Platform Duurzaam Breda. Zij is docent aan de Academie voor de Technologie voor Gezondheid en Milieu. (PM)