Politie ontruimt Sorbonne

Vanochtend omstreeks 5 uur heeft de politie met traangas en wapenstok de circa 600 studenten die de Sorbonne universiteit hadden bezet verdreven. Dat gebeurde op verzoek van de rector Maurice Quénet.
Een uur eerder was de ME de Sorbonne via het binnengegaan. Studenten gooiden stoelen en tafels uit het gebouw op de binnenplaats in een vergeefse poging de politie tegen te houden. Er zouden aan beide zijden gewonden zijn gevallen.

Elders in Frankrijk gaan de acties aan universiteiten door. In Rennes (Bretagne) houden studenten al viereneenhalve week de universiteit bezet.
De acties zijn gericht tegen een wet die het werkgevers mogelijk moet maken jongeren zonder opgaaf van redenen te ontslaan. Linkse partijen en de vakbonden steunen het studentenprotest.

De komende week staan nieuwe demonstraties van de vakbonden en de nationale studentenorganisatie UNEF op de agenda.
De bestuursvoorzitter van de Universiteit van Nantes, François Reche, heeft in een open brief aan minister-president De Villepin gevraagd om opschorting van het gehate wetsvoorstel en onderhandelingen te beginnen met vakbonden en studenten. (FG)

(bron: France2)