Studenten onderweg naar Loekashenko

Vier Nederlandse studenten zijn onderweg naar Minsk om de herkozen president Loekasjenko een brief aan te bieden. Ze protesteren tegen de hardhandige onderdrukking van de oppositie in Wit-Rusland.
Onder de brief staan handtekeningen van diverse prominente politici, waaronder de voorzitter van de Duitse regeringspartij CDU. Maar ook Nederlandse politici als Camiel Eurlings (CDA), Max van den Berg (PvdA) en Boris van der Ham (D66) steunen de actie.

De studenten zijn momenteel in Warschau, waar ze samen met vele andere actievoerders in tenten voor de ambassade overnachten. Vrijdagochtend horen ze of ze een visum krijgen. ‘In principe is het helemaal legaal wat wij doen’, zegt Irene van den Broek, student aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. ‘Een petitie aanbieden is toegestaan, ook in Wit-Rusland.’
Met de aandacht die hun actie trekt, willen zij de internationale druk op de dictator verder opvoeren. ‘Wit-Rusland is helemaal niet ver van Nederland en het is onvoorstelbaar wat daar allemaal gebeurt. De “Belarus Student Association” is verboden en Tatsiana Khoma, een bestuurslid van de Europese studentenorganisatie ESIB, is in de gevangenis gegooid.’ Wat ze zullen doen als Loekasjenko hen niet wenst te ontvangen, weten ze nog niet.

De studenten reizen op persoonlijke titel (‘Anders worden we sowieso niet toegelaten’), maar zijn wel verbonden aan verschillende politieke jongerenorganisaties. Van den Broek zit bij de Jonge Democraten (D66). Oliver van Loo, die aan de Hogeschool Utrecht studeert, is lid van de JOVD (VVD). Willem Brouwer van de TU Delft is actief binnen DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks. Joeri Oudshoorn (Universiteit Leiden) was bestuurder van de Landelijke Studenten Vakbond. De actievoerders kennen elkaar allemaal via de LSVb. (BB/HOP)