Studentenstakingen in heel Frankrijk, Sorbonne bezet

In Frankrijk zijn studenten massaal in opstand gekomen tegen een nieuwe arbeidswet, die het werkgevers makkelijker maakt jongeren te ontslaan. Dinsdag werd gedemonstreerd in 39 Franse steden. Volgens de nationale Franse studentenorganisatie UNEF wordt momenteel aan 45 universiteiten gestaakt. Woensdagavond hebben vijftig Parijse studenten de Sorbonne bezet.
De studenten eisen de intrekking door de rechtse regering De Villepin van een wetsvoorstel dat het ‘Contrat Première Embauche’ (CPE) regelt. De Villepin zegt dat jongeren eerder een baan zullen krijgen als hun ontslagbescherming wordt verzwakt. De linkse partijen en de vakbonden steunen de studenten in hun verzet tegen de wet.

De studenten hebben gisteren en vandaag opnieuw met honderden gedemonstreerd in Quartier Latin. In de straten rondom de Sorbonne werden kleine barrikaden opgeworpen met hekken en trottoirroosters die bij duizenden rondom de bomen van Parijs liggen. Vanmiddag hielden de studenten een sit-in op het drukke kruispunt van de Boulevard St. Michel en de Boulevard St. Germain.
De politie heeft een blokkade om het universiteitsgebouw van de bezette Sorbonne gelegd. Vanmiddag rond 4 uur probeerden studenten over de blokkade heen voedselpakketten via de ramen van de universiteit naar binnen te gooien.
Om 5 uur zijn enkele honderden studenten door de blokkade heen gebroken en via vensters op de benedenverdieping naar binnen geklauterd om zich bij hun bezettende medestudenten te voegen.

In hun protest tegen het politieoptreden hebben de studenten steun gekregen van de linkse burgemeester Delanoe van Parijs. Gisterenavond sloeg de politie hard in op de demonstranten.

De bezetting van de Sorbonne wordt in Frankrijk gezien als een actie met grote symbolische waarde vanwege de centrale rol die deze universiteit speelde in de studentenopstand van mei 1968.

Vakbonden en studentenorganisaties hebben voor volgende week donderdag en zaterdag in heel Frankrijk nieuwe demonstraties aangekondigd. (FG)

klik
Demonstrerende studenten in Parijs afgelopen dinsdag
(klik op foto’s voor vergroting)