Televisietoespraak De Villepin overtuigt niet

Studenten en vakbonden in Frankrijk zien geen heil in de extra garanties bij de invoering van het ‘Contrat Première Embauche’ (CPE), die premier De Villepin gisteren beloofde. De omstreden wet, waartegen massaal wordt gestaakt en gedemonstreerd, maakt het werkgevers mogelijk jongeren zonder opgaaf van redenen te ontslaan.

De protesten tegen de wet zijn al enkele weken aan de gang en bereikten vorige week een hoogtepunt. Dinsdag demonstreerden volgens de vakbond CGT meer dan 1 miljoen Fransen tegen het wetsvoorstel. In meer dan veertig universiteiten voerden op dat moment studenten acties. Zaterdagmorgen ontruimde de politie de Sorbonne, de Parijse universiteit die in het collectieve Franse geheugen verbonden is met de studentenrevolte van mei 68.

Gisteren probeerde premier De Villepin de druk van de ketel te halen met een televisietoespraak. De eis het wetsvoorstel in te trekken weigerde hij in te willigen. Wel stelde hij randvoorwaarden in het vooruitzicht die het CPE in de praktijk moeten verzachten. Daarover wil hij overleggen met de vakbonden en studentenorganisaties, maar die hebben het aanbod van de hand gewezen.

Driehonderd afgevaardigden van actievoerende studenten uit heel Frankrijk zagen de televisietoespraak tijdens een actievergadering in Poitiers. Zij hoonden het voorstel van de premier weg.
De voorzitter van de nationale studentenorganisatie UNEF, Bruno Julliard, heeft het betoog met ‘een mengeling van teleurstelling en woede’ aanhoord, en noemt het een ‘mislukking’. Julliard: ‘De premier snapt de jongeren niet; hij heeft een lang verhaal gehouden met leugenachtige argumenten die we van meet af aan al hebben gehoord. Het gaat niet om aanpassingen van de CPE maar om intrekking.’
Tristan Rouquier, voorzitter van de Fédération Indépendante et Démocratique Lycéenne (FIDL), is ‘onthutst over het autisme waarvan de premier blijkt geeft’ en weigert te praten zolang het CPE niet van tafel is.
Bernhard Thibault voorzitter van de grootste Franse vakcentrale CGT, ziet geen toenadering in de toespraak van De Villepin en roept op tot nieuwe acties. Andere vakbonden en linkse partijen hebben in soortgelijke termen gereageerd.

Voor aanstaande donderdag en zaterdag zijn nieuwe demonstraties aangekondigd. (FG)

Bron: France2