Tilburg studentenstad: één groot feest

De Brabantse gezelligheid lacht de scholieren toe, die de nieuwe website ‘Student & Stad’ van de gemeente Tilburg bezoeken: ‘Wist je dat Tilburg hoog genoteerd staat in de lijst van uitgaanssteden?’ En wie in Tilburg gaat studeren zal aan vrije tijd geen gebrek hebben, want met twintig uur studie per week heb je het wel gehad.

Tilburg profileert zich als studentenstad. Een nieuwe stap om dat te onderstrepen is de website ‘Student & Stad’ die aan de website van de gemeente is gekoppeld. De site is volgens de aankondiging bedoeld ‘voor studenten’, maar goed beschouwd wordt vooral de scholier aangesproken die overweegt in Tilburg te gaan studeren.
‘Het Bourgondische leven en de Brabantse gezelligheid, daar heb je vast wel eens van gehoord’, luidt de wervende tekst. ‘Natuurlijk bepaal je zelf hoe gezellig het wordt, maar aan de stad zal het niet liggen. Tilburg heeft een compacte binnenstad, waarin je elkaar nogal eens tegenkomt! En de kans dat je medestudenten tegenkomt is groot: maar liefst 12% van de inwoners is student.’
‘Ontmoet’, ‘ontwikkel’, ‘ontspan’, ‘onderneem’ zijn de vier onderdelen van het Tilburgse studentenleven waarnaar kan worden geklikt. De site biedt vooral links naar organisaties en instanties die voor de aankomende student van belang kunnen zijn: de universiteit, Fontys en Avans, studentenverenigingen, woning- en kamerverhuur, Tilburgse Introduktie Kommissie (TIK), openbaar vervoer, uitzendbureaus, uitgaansleven.

Enthousiaste jongeren die eerder voor Tilburg kozen worden geciteerd. Natuurlijk klinkt de campagne ‘Tilburg telt’ door. Sophie van Schaik, die basgitaar studeert aan de Fontys Rockacademie: ‘Ik had geen idee dat Tilburg zo groot was!’
De studie zelf is een eitje als we Sander van Gestel, student werktuigbouwkunde aan Avans Hogeschool, mogen gelopven: ‘Ik ben maar twintig uur aan mijn studie kwijt. Ik heb dus veel vrije tijd.’ Tijd die hij steekt in het maken van carnavalswagens. Ook erg leerzaam, want: ‘Voor het maken van carnavalswagens is erg veel techniek nodig.’ (FG)