Webmail checken via collegekaart

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) wil een ‘slimme’ collegekaart invoeren. De student kan met zijn mobiele telefooncamera een speciale code op de kaart scannen, waarna de telefoon vanzelf doorschakelt naar de webmail.
Het voordeel van de zogenaamde ‘shotcode’ is dat je het internetadres niet handmatig hoeft in te voeren. ‘Dat scheelt al gauw vijftig keer een toets indrukken’, zegt woordvoerder Dennis Timmermans van het bedrijf dat de shotcodes maakt.

Studenten media en informatiemanagement krijgen deze week al een stickervel in de bus, zodat zij het systeem kunnen uittesten. ‘Omdat bijna de helft van de studenten thuis geen computer heeft, lopen zij vaak roosterwijzigingen mis die de opleiding via internet bekend maakt. Met de shotcode is iedereen via zijn telefoon snel op de hoogte.’
Als de reacties positief zijn, wordt in september de code op alle collegekaarten van de HvA gedrukt. ‘De HvA is dan de eerste onderwijsinstelling ter wereld die dit systeem gebruikt’, stelt Timmermans. (MBN/HOP)