‘Allochtone talenten krijgen awards’

De jaarlijkse ECHO-awards voor allochtoon talent zijn uitgereikt. De hbo-winnaars studeren aan de Haagse Hogeschool, Fontys Hogescholen en de Hogeschool Rotterdam.

Emel Bulut is vierdejaars Personeel & Arbeid aan de Haagse Hogeschool. Ze kwam eind jaren zestig voor het eerst uit Turkije naar Nederland, waarna ze voortdurend heen en weer bleef reizen. Ze liep stage op de personeelsafdelingen van de ‘Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons’ in Den Haag en van IBM in Boedapest. De meeste van haar medestudenten kiezen voor een stageplaats dichter bij huis, maar Bulut wist velen te enthousiasmeren om ook eens over de grenzen te kijken.

Luai Mohammed studeert Elektrotechniek aan de Fontys Hogescholen. Momenteel loopt hij stage bij Philips Semiconductors Nijmegen. Hiervoor moet hij dagelijks vier uur reizen. De jury stelde hem de vraag wat hem motiveert om die reis elke dag te maken. Mohammed: ‘Ik laat me niet door afstand beperken om mijn doelen te bereiken.’ Hij wil in Canada afstuderen op een onderzoek naar neurale netwerken.

Sherida Asruf volgt de lerarenopleiding aan de Hogeschool Rotterdam en heeft al op verschillende scholen lesgegeven. Ze heeft ook haar eigen moeder leren lezen. Volgens de jury is zij erg positief ingesteld en kan zij dat overdragen aan haar leerlingen.

Staatssecretaris Mark Rutte en PvdA-kamerlid John Leerdam zijn bij de uitreiking uitgeroepen tot beschermheren van de ECHO Foundation. Leerdam was al voorzitter van de jury voor de awards.

In het wetenschappelijk onderwijs zijn Eric Detsi en Sara Emani van de universiteiten in Groningen en Delft onderscheiden. (BB/HOP)