Avans broedplaats voor ondernemingen

Avans helpt studenten die al tijdens hun studie innovatieve ondernemingen willen beginnen. De organisatie Starterslift, die hiervoor verantwoordelijk is, krijgt steeds meer vorm. Starterslift zorgt niet alleen voor startkapitaal, maar ook voor kantoorruimte, gebruik van laboratoria en coaching.

Als het aan focusmanager en coördinator van Starterslift Ad Schenkels ligt, wordt Avans Hogeschool een broedplaats voor ondernemingen.
Om voor het starterskapitaal van 50.000 euro in aanmerking te komen, moeten de studentenplannen aan een aantal voorwaarden voldoen. Het moet bijvoorbeeld gaan om technisch innoverende producten. Een commissie met vertegenwoordigers uit onder meer het midden- en kleinbedrijf en het bankwezen beoordeelt dit.
Maar ook voor studenten die niet voor een startkapitaal in aanmerking komen, kan Starterslift nog steeds veel betekenen, meent Schenkels. Ook innovatieve bedrijven op het gebied van bijvoorbeeld dienstverlening helpt Starterslift graag. Studenten kunnen met raad en daad worden bijgestaan. Ze kunnen een coach krijgen, er kunnen voor hen onderzoeken worden gedaan of bijvoorbeeld een bedrijfsadministratie worden opgezet. Andere studenten zouden dat in projectvorm kunnen uitvoeren.
Schenkels wil dat in de nieuwbouw fysieke ruimte wordt gereserveerd waar studenten hun ondernemingen kunnen runnen. ‘Ik denk aan een gang met daarin verschillende compartimenten die studenten kunnen gebruiken voor hun onderneming’, licht hij toe. Er wordt een minor Innovatief Ondernemen opgezet, waarin studenten worden voorbereid op het ondernemersvak.
De stichting is er overigens niet alleen voor Avans. Ook studenten van de Universiteit van Tilburg en de NHTV in Breda kunnen er gebruik van maken. En als werknemers een goed idee hebben voor een innovatieve onderneming, zijn ze ook welkom. Starterslift richt zich met name op de regio West- en Midden-Brabant.
De stichting Starterslift is een initiatief van de regionale ontwikkelingsmaatschappij Rewin. Behalve Avans en andere hogescholen, zijn ook onder meer de Kamer van Koophandel, banken en verschillende bedrijven erbij betrokken. Het starterskapitaal wordt gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken.
Wie zijn plannen voor een onderneming wil voorleggen aan Starterslift, kan contact opnemen met Ad Schenkels, telefoonnummer: 06-51101190. Meer informatie www.starterslift.nl. [PM]