‘Avanspiloten’ doen mee aan vliegwedstrijd

Vijf studenten Werktuigbouwkunde in Breda doen op 21 mei mee aan de vliegwedstrijd Red Bull Flugtag in Rotterdam. Het spektakel wordt uitgezonden door SBS6.

Uit honderden inzendingen werd het ontwerp van vijf tweedejaarsstudenten Werktuigbouwkunde gekozen. Samen met 39 andere teams storten zij zich op zondag 21 mei vanaf een platform in de Maas. Het doel is om zo ver mogelijk te vliegen en daarna een landing op het water te maken. Het is daarbij de kunst om een vliegend object te creëren dat optimaal gebruik maakt van wind, thermiek en zwaartekracht.

Het ontwerp dat de Bredase studenten hebben gemaakt is simpel. Het vliegtuig heeft één vleugel met een spanwijdte van tien meter en een kleine staartvleugel. Onder aan het vliegtuig komen vier fietsen waarmee op het platform vaart gemaakt wordt. ‘Aan het einde van het platform worden de vleugels losgekoppeld. De fietsen vallen in het water en als het goed is, zweeft het vliegtuig verder. De fietsers gaan zeker een nat pak halen’, zegt student Raph van den Elshout. Wie er aan het vliegtuig gaat hangen, is nog niet bekend. ‘Hij moet in ieder geval de lichtste zijn.’

De Red Bull Flugtag wordt sinds 1991 georganiseerd. Steden als San Fransisco, Miami, Antwerpen, Johannesburg, Milaan en Londen zijn al gastheer geweest. (CB)

Klik op foto voor vergroting

klik