Bezuinigingsplannen International School definitief

De directie van de International School in Breda informeert op korte termijn het personeel over de toekomstige bezuinigingsplannen. Deze zijn nodig om het huidige tekort van 380.000 euro op te vangen.
Zeker is dat het aantal dbu’s (docentbelastinguren) van gemiddeld 15 naar 10 wordt verlaagd. Dat houdt in dat er per student tien uur tijd beschikbaar is voor contacturen, voorbereidingstijd en het afnemen van assesments. Frans Loots, voorzitter van de academieraad, had graag gezien dat het bezuinigen in fases zou gebeuren. Academiedirecteur Nicole van Emmerik liet echter gisteren in de academieraad weten dat geen optie te vinden. ‘Ik ben niet van de speldenprikbenadering. We moeten eenmalig snijden om uiteindelijk verder te kunnen groeien.’ Volgens haar is de maatregel nodig om over drie jaar het tekort weggewerkt te hebben. Bovendien benadrukte ze dat het verminderen van de dbu’s ook positieve gevolgen heeft. Zo komen er uren vrij voor landencoördinatoren, voor onderzoek en voor innovatie.
Van Emmerik vindt dat het aantal toetsmomenten gehalveerd kan worden en dat studenten zelfstandiger worden. ‘Ze moeten leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en niet voor elke vraag bij een docent aan te kloppen. Uiteindelijk vraagt het bedrijfsleven dat ook van ze.’
In het gesprek met het personeel wil Van Emmerik een minimaal eisenpakket op tafel leggen waarin staat hoe groot de groepen mogen zijn, hoe vaak er getoetst moet worden en hoeveel contacturen er moeten zijn. ‘Binnen dat kader hebben de blokhoofden de vrijheid om de zaken naar eigen idee in te vullen.’ (KvdL)