‘Brabant bestaat niet’ aan Universiteit van Tilburg

‘Brabant bestaat niet’ is de titel van een foto-expositie aan de Universiteit van Tilburg, die vrijdag van start gaat. De fotografen Joyce van Belkom, Korrie Besems, Piet den Blanken en Jos Lammers tonen hun beeld van de modernisering van de provincie.

Joyce van Belkom, oud-student en regelmatig gastdocente aan de kunstakademie St. Joost in Breda, brengt een aantal aspecten van urban culture in beeld. Ze fotografeerde tijdens R&B feesten, maakte foto’s van breakdancers en kleine, afgeronde fotoverhalen over het leven van vier Brabantse rappers.
Korrie Besems is gefascineerd door surrealistische vinexlocaties, zoals Brandevoort in Helmond, een nieuw gebouwd ‘vestingstadje’, de ‘Dallas-architectuur’ in de Amerikaanse wijk in Eindhoven en Haverleij met negen nieuwe namaakkastelen tussen de golflinks in de buurt van Den Bosch.
Piet den Blanken, vaste fotograaf van onder meer hogeschoolkrant Punt, legt veranderingen in de land- en tuinbouw vast. De agrarische sector industrialiseert, intensiveert en transformeert. In plaats van kleine plukjes graan en gras zie je nu lappen maïs en glas. Waar eerst koeien stonden, grazen nu herten of struisvogels. Boerderijen worden aangepast tot kampeer- of zorgboerderij. Varkensfokkerijen veranderen in speelpaleizen of palingkwekerijen.
Jos Lammers portretteert Brabanders in en vanwege hun tuin. Nu de draperieën het interieur weer hebben bezet, is de tuin aan de beurt als etalage van het bezit en de smaak van de bewoner. Jos Lammers fotografeert bewoners in hun tuin als in hun zondagse pak. (FG)

21 april t/m 30 juni 2006. Universiteit van Tilburg, foyer bij de aula.
Van het fotoproject ‘Brabant bestaat niet’ is tevens een boek verschenen.