Claudia van Gestel en Kim van Oosterwijck naar Suriname

Werktuigbouwkundestudent Claudia van Gestel en Bouwkundestudent Kim van Oosterwijck hebben de reis voor ‘tecgirls’ naar Suriname gewonnen. Ze gaan in juni naar Suriname om te kijken hoe het daar is gesteld met meiden en techniek.

Van Gestel die in Breda studeert en Van Oosterwijck uit Tilburg, gaan acht dagen lang werken aan een project aan een Surinaamse hogeschool. Grace Boldewijn, directeur van ingenieursbureau Bocari, heeft de prijs beschikbaar gesteld. Samen met Stephan Ferrier, docent aan de Academie voor Technologie en Management in Breda en Tilburg, stelt ze momenteel een plan op voor de meiden. De reis moet volgens haar worden gezien als een soort uitwisseling waarvan ze hoopt dat het een staartje zal krijgen.

De prijs werd uitgereikt in het kader van een bijeenkomst van ‘Tecgirls’ in Breda eind maart. Tijdens die middag werd gesproken over hoe er meer meisjes enthousiast gemaakt kunnen worden voor de techniek. Discussieleider was Boldewijn, die ook initiator is van het landelijke Tecwoman. Conclusie was dat er voor eens en altijd gebroken moet worden met vooroordelen, door een reëel beeld te geven van het werk. En door meer meiden te laten zien en aan het woord te laten.
De uitkomsten van die dag moeten uiteindelijk aanbevelingen opleveren voor het management van de technische academies over het aantrekkelijk maken van technische opleidingen voor meisjes. (MvH)