Deeltijd Commerciële Economie wil ‘studeren op afstand’ invoeren

Voor deeltijdstudenten met een baan is naar school gaan – een middag en avond – soms een hele opgaaf. Daar heeft de deeltijdopleiding Commerciële Economie in Breda een oplossing voor: de opleiding experimenteert met ‘studeren op afstand’.

Als de resultaten positief zijn, kunnen studenten vanaf september 2007 kiezen. Willen ze liever alle lessen op school volgen, dan kiezen ze voor de ‘klassieke’ opleiding. Willen ze vooral vanuit huis leren, dan gaan ze voor de ‘op afstand’-variant, meldt opleidingscoördinator Jan Baccarne.
Afgelopen jaar hebben eerstejaars al bij één blok kennisgemaakt met ‘leren op afstand’, dat door de opleiding ‘blended learning’ wordt genoemd. ‘Het gaat nog om een combinatie van naar school gaan en e-learning’, zegt Baccarne. De studenten kwamen in het blok zes maandagmiddagen en -avonden naar school. Twee maandagen deden ze aan ‘e-learning’ via Blackboard.
Via Blackboard konden ze dan hun vragen stellen aan de docenten, nadat ze de stof zelfstandig hadden bestudeerd, waarbij ze meteen antwoord kregen. Het is via Blackboard ook mogelijk in projectgroepjes samen aan een opdracht te werken of met andere studenten te discussiëren.
De resultaten waren volgens Baccarne positief. ‘De studenten zaten er niet echt op te wachten, maar toen ze het eenmaal hadden gedaan, waren ze voornamelijk positief. Ze konden het waarderen dat ze via Blackboard in groepjes konden werken. En omdat ze zelf de vragen aan de docenten moesten stellen, werden ze gestimuleerd om de stof intensiever te bestuderen.’
Er wordt dit jaar nog een keer met e-learning geoefend. Bij de uiteindelijke versie van het ‘leren op afstand’ wordt de verhouding school-thuis anders. ‘Zes keer thuis en twee keer op school’, meldt Baccarne.
Door met e-learning te beginnen, kan de opleiding straks een groter aantal studenten met hetzelfde aantal docenten bedienen. De opleiding valt onder de Academie voor Deeltijd in Breda. Het Leer- en Innovatiecentrum is betrokken bij het opzetten van het ‘leren op afstand’. (PM)