Delfts protest tegen ‘harde knip’

Studenten van de TU Delft hebben gisteren geprotesteerd tegen het voornemen van hun college van bestuur om de bachelor- en masteropleiding strikt te scheiden.

In 2009 mogen Delftse studenten pas bij een masteropleiding instromen als ze hun bachelordiploma op zak hebben. Op dit moment mogen ze al aan hun aansluitende masteropleiding beginnen terwijl ze nog voor een half jaar aan studiepunten voor hun bachelor moeten halen. Het college van bestuur vindt dit onwenselijk. Het leidt tot studievertraging en studenten zijn te snel geneigd om voor hun ‘doorstroommaster’ te kiezen.
De studentenvakbond VSSD is het niet met het college eens en is bang dat juist de ‘harde knip’ tot studievertraging leidt. Wie een project of ‘een enkel vak’ uit het derde jaar mist zou pas een half jaar later met de master kunnen starten. Samen met veertien studie- en studentenverenigingen zette de VSSD gisteren de Delftse universiteitswijk af. Eind deze week zullen de studenten 4500 handtekeningen tegen het plan aan het college overhandigen. (HC/HOP)