Filmfestival over creativiteit in sociaal werk

Eerstejaarsstudenten Social Work in Den Bosch toonden gisteren zelfgemaakte filmpjes over hun visie op creativiteit in sociaal werk. Een film over de zoektocht van een jongen met adhd werd als beste uitgekozen.

Als afsluiting van het vak creatief-agogisch spectrum hebben eerstejaarsstudenten Social Work in Den Bosch filmpjes gemaakt. Daarin moesten ze laten zien waarom creativiteit belangrijk is voor sociaal werk. Tweeëndertig werkgroepjes gingen aan de slag. Gisterochtend was de voorselectie. Er bleven acht filmpjes over. De docenten kozen hieruit de vier beste. Deze, maar ook de andere vier filmpjes werden ’s middags aan alle studenten getoond.

De docenten vonden het filmpje van Roos, Evelien, Vera, Stijn, Lian en Jade het beste. Hun boodschap is dat iedere cliënt op een andere manier moet worden benaderd. Die zoektocht naar de juiste benadering is een creatief proces. Het filmpje laat een jongen met adhd zien die zelf de zoektocht beleeft. Je ziet hem rondrennen. Hij is agressief en moet een tekening maken, maar dat lukt niet. Als hij een hoop zand tegen komt, gaat hij daarop inhakken. ‘Door die zoektocht komt hij erachter dat niet de eerste de beste oplossing werkt, maar dat hij moet door zoeken’, legt docent Mies de Koning uit.

De publieksprijs ging naar de film over mensen met een ‘krukkenfobie’. Een persiflage op televisieprogramma ‘Creatief met kurk’. Een therapeut behandelt mensen met fobieën voor allerlei krukken, zoals een deurkruk. ‘Heel erg grappig, maar het voldoet niet helemaal aan de criteria’, zegt de Koning. (CB)