Geen excuses van Rutte

Staatssecretaris Rutte piekert er niet over om zijn excuses aan te bieden aan de veroordeelde Maagdenhuisbezetters.

De bezetting van het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam vond plaats op 28 februari 2005, naar aanleiding van de bezuinigingen bij de rechtenfaculteit en uit onvrede over de leerrechtenplannen van Rutte. Een deel van de gearresteerde bezetters werd veroordeeld voor lokaalvredebreuk en is daartegen in hoger beroep gegaan.
De bezetters voeren aan dat de staatssecretaris destijds zelf tot de bezettingsactie had opgeroepen in een uitzending van actualiteitenprogramma Netwerk en nemen het hem zeer kwalijk dat hij niet bereid was met hen te onderhandelen. In het hoger beroep voeren ze aan dat de staatssecretaris hen tot de bezetting heeft aangezet. Diens publieke excuses zouden dit argument kracht bijzetten

Rutte liet gisteravond in Netwerk weten geen enkele wroeging te hebben. De studenten wisten volgens hem precies wat de mogelijke consequenties van hun actie waren. Bovendien hadden ze, anders dan hij geadviseerd had, ‘een kantoorpand’ bezet en geen faculteit.

Het hoger beroep dient op 31 mei, de dag waarop bekend wordt of Rutte de nieuwe partijleider van de VVD wordt. (HC/HOP)