Ict-meidenklas in Groningen

Er komt een ‘meidenklas’ aan de ict-opleiding van de Hanzehogeschool Groningen. Dat zou drempelverlagend werken.
‘We hebben 117 studenten’, zegt John van Pol, dean van de ict-faculteit, ‘en maar zeven van hen zijn vrouw. Ik kan me voorstellen dat het meiden afschrikt om vrijwel alleen tussen jongens te studeren. We weten allemaal dat ze over andere dingen praten en andere interesses hebben dan jongens. Vandaar dat we dit proberen.’
Van Pol wil graag het imago van de ict veranderen. ‘De tijd is voorbij dat ict alleen maar een technische studie voor nerds was. Ict’ers moeten ook met cliënten omgaan, hun wensen begrijpen en een goed ontwerp maken. Als je bijvoorbeeld een programma voor een zorginstelling schrijft, moet iedereen ermee om kunnen gaan.’Hij verwacht dat vrouwen de prestaties van een ict-bedrijf kunnen verbeteren, ‘omdat ze communicatiever zijn’.

De Hanzehogeschool lanceert een campagne die zich helemaal op meiden richt. De slogan: ‘Ict, helemaal jouw ding.’ Er komt natuurlijk ook een website: www.icthelemaaljouwding.nl. Daarop staan vrolijke verhalen van vrouwen die in de ict werken.
De meidenklas zal één jaar apart van de jongens studeren. Misschien twee jaar, als het een succes is. Daarna gaan de studenten gemengd verder.

Collin Prumpeler, adjunct-directeur van de Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch vindt het ook belangrijk dat meer meisjes voor techniek kiezen, maar hij twijfelt aan de aanpak van de Hanzehogeschool. ‘Attractief onderwijs voor alle studenten dat dicht bij het bedrijfsleven staat heeft voor mij een hogere prioriteit. Bovendien kan je dan nog vele andere speciale doelgroepen bedenken waarvoor je aparte klassen maakt.’
Prumpeler pleit ervoor meer meiden in één projectgroep te plaatsen, zodat zij zich beter thuisvoelen in een ’traditioneel mannen domein’. Maar hij zou wel eerst nagaan of zijn vrouwelijke studenten dat überhaupt willen. ‘Daarnaast komen ze in het beroepenveld ook in een werkklimaat terecht met een specifieke man/vrouw verhouding. Daar moet je ze in ieder geval op voorbereiden.’ (BB/HOP, MvH))