Lesgeven aan indianen in Suriname

Pabostudente Linda Rommens gaat drie maanden stage lopen in de Surinaamse jungle. Ze gaat er lesgeven in een indiaans dorpje.

‘Geen stromend water, geen elektriciteit en midden tussen de indianen, die leven van landbouw en de jacht’, zegt de studente over haar stage in een interview met BN/De Stem, dat zaterdag 1 april werd gepubliceerd.
Het schooltje in het dorp Palumeu is in 1999 opgericht door de Nederlandse Margreet Kauffman, die er mee in aanraking kwam tijdens een reis door Suriname. Ze richtte een stichting op die in het dorp zowel onderwijs als gezondheidszorg op een hoger niveau moet brengen.
De stichting vroeg onlangs de Pabo in Breda om stagiaires aan te leveren. Alleen Rommens meldde zich. ‘Zo’n kans krijg ik nooit meer’, zegt ze in het interview.
Het meeste waar ze tegen opziet, is de eenzaamheid. ‘Ik zit daar drie maanden lang volledig afgesloten van de buitenwereld. Mijn mobieltje werkt er niet, dus het enige contact dat ik met Nederland kan onderhouden is via brieven, die per vliegtuigje één keer per week in Palumeu bezorgd worden.’
Omdat de stichting als voorwaarde stelt dat er tegelijkertijd twee studenten stage lopen, gaat een Surinaamse student uit Paramaribo met haar mee, meldt stagecoördinator Jos Gubbels.
Rommens vertrekt op 7 mei. (PM)