LSVb berekent torenhoge kosten leerrechten politici

Premier Balkenende, minister Pechtold, staatssecretaris Wijn, CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen en PvdA-leider Wouter Bos zouden tussen de 25 en 49 duizend euro kwijt zijn geweest aan hun opleiding als die via leerrechten was bekostigd.
Dat is berekend door studentenbond LSVb, die op basis van de cijfers concludeert dat studeren voor de huidige politieke top ‘onbetaalbaar’ was geweest. In het leerrechtensysteem dat staatssecretaris Rutte wil invoeren, moeten studenten die meer dan twee jaar te lang over hun opleiding doen een zogenoemd instellingscollegegeld gaan betalen. Volgens de LSVb komt dat neer op minimaal achtduizend euro per collegejaar.

Veel politici deden veel langer over hun opleiding. CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen kwam na elf jaar van de universiteit en had 49 duizend euro moeten betalen. Van de huidige kabinetsleden zou vooral minister Pechold (bestuurlijke vernieuwing) duur uit zijn. Hij deed tien jaar over zijn studie. Kosten: 41 duizend euro. Andere prominenten – premier Balkenende, PvdA-leider Bos, Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas – waren in de nieuwe systematiek 25 duizend euro armer geweest. De staatssecretaris zelf, die zeven jaar lang geschiedenis studeerde, had in totaal 17 duizend euro moeten betalen.

De LSVb vindt dat met de ‘voorzichtige berekening’ is aangetoond dat de politiek inconsistent is: de politici die nu aan de macht zijn, mochten immers jarenlang tegen een normaal tarief studeren, terwijl ‘de huidige generatie studenten op kosten wordt gejaagd’. (TdO/HOP)